ارزیابی و صحت سنجی گوهر و سنگ‌ها با استفاده از فناوری ایرانی

3419 بازدید

​​​​​​​

دكتر فريبرز مسعودی، معاون مدیریت فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی؛ با بیان اینکه شرکت توسعه دانش و هنر گوهرشناسی (جسما) در آستانه دانش‌بنیان شدن است، اظهار داشت: این شرکت در حوزه ارزیابی و صحت‌سنجی و بررسی گوهر سنگ‌ها فعالیت می‌کند.

مسعودی افزود: این شرکت مجهز به تجهیزات با فناوری بالای اسپکترومتری بوده و با بهره‌مندی از توان علمی دانشگاه و استفاده از تجربه فعالان صنعت طلا و جواهر کشور توانسته آزمایشگاه‌های مرتبط با گوهرشناسی با استاندارد جهانی را تاسیس کند.

وی تصریح کرد: همچنین کارگاه‌های تخصصی گوهرشناسی را نیز در این شرکت برگزار می‌کنیم. با وجود اینکه این شرکت سابقه ۵ ساله دارد؛ اما به دلیل تغییر مدیریت هم اکنون پروسه دانش‌بنیانی را طی می‌کند.

معاون مدیریت فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری اضافه کرد: این شرکت به عنوان مرجع یکی از آزمایشگاه‌های معتبر گوهرشناسی است که توسط صنف طلا و جواهر کشور شناخته شده است تا جاییکه گواهینامه و شناسنامه‌ای صادره این شرکت حتی در امارات و ترکیه نیز پذیرفته شده و دارای اعتبار است؛ در تلاش هستیم استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ را برای آزمایشگاه اخذ کنیم،  هم‌اکنون در این حوزه ۱۰ نفر همکاری می‌کنند.

مسعودی ادامه داد: در مرکز نوآوری دانشکده علوم‌زمین، شرکت‌ها در سه فصل همکاری می‌کنند، این شرکت‌ها یا در حد ایده بوده یا در حال تاسیس و رشد هستند و یا رشد پیدا کرده‌اند. هم‌اکنون ۴ ایده در زمینه دسته‌بندی و الگوسازی داده‌های حفاری نفتی، استور یا تور‌های علمی، رشد گروه‌های مصنوعی و رشد همزمان گیاهان و جانوران برای مصارف خوراکی است که تمام این‌ها در مرحله رشد هستند. همچنین شرکت فوکا در حوزه کیفیت آب‌های آشامیدنی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد.

مسعودی با بیان اینکه تهیه الگوی تجاری‌سازی از جمله اهدافی است که باید مدنظر قرار گیرد، افزود: به منظور تجاری‌سازی، همگام با کارآفرینی و ایجاد اشتغال، الگوی تجاری‌سازی فعالیت‌های مراکز، تدوین و در مرکز گوهرشناسی به اجرا گذاشته شد. در این برنامه ایجاد شبکه ارتباطات داخلی و بین المللی، انجام تحقیق و توسعه و ارتقای توان علمی کاربردی در راستای محور‌های تعریف شده، پیشبینی شده است. نتایج مطالعات، هماهنگی و ارتباطات و تحقیق و توسعه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجاری‌سازی و اشتغال‌زایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این راستا یک شرکت دانش‌بنیان و شرکت توسعه دانش و هنر گوهرشناسی و یک موسسه فناوری و کیفیت آب نیز به تازگی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند.

وی افزود: مراکز نوآوری در راستای توانمندی دانشکده و پژوهشکده و نیز نیاز‌های جامعه شرکت‌هایی را تاسیس کردند و حدود ۶ ماه است که در این زمینه طرح و برنامه‌هایی را در دستور کار قرار گرفته است بنابراین برای هدفمندی فعالیت‌ها باید در راستای کاربردی نمودن نیاز جامعه حرکت کرد.

معاون مدیریت فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، درباره تحقق شعار جهش تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی ادامه داد: هم‌اکنون مراکز نوآوری هدفمند با انجام فعالیت‌هایی به سمت جلو حرکت کرده‌اند در همین راستا باید شرکت‌هایی که قابلیت دارند، حمایت مالی و معنوی شوند تا به سمت توسعه کشور گام بردارند.

وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم که تمام این ایده‌ها را به محصول تبدیل کنیم، از صفر تا صد در راستای اهداف کاربردی ایده را تعریف و به سمت تولید محصول هدایت کنیم.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: