صفحه اصلی
راهکارهای ارتقاء همکاری‌های مشترک بین دانشگاههای شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی
  • 88421 بازدید

توسعه فعالیت‌های مشترک علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بین دانشگاه شهیدبهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جلسه هیأت رئیسه مشترک دو دانشگاه بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه مشترک بین اعضای هیات رئیسه دو دانشگاه که دوشنبه 4 مرداد 1400برگزار شد، راهکارهای ارتقاء همکاری‌های مشترک مورد بررسی قرار گرفت. دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ در این نشست با تبریک اعیاد قربان و غدیر خم، با نمایندگی از خانواده دانشگاه شهید بهشتی از تلاش ها و فعالیت های کادر درمان در طول دوران همه‌گیری کرونا قدردانی کرد. و اظهار امیدواری نمود، برگزاری این نشست ثمرات و برکات بلندمدت و ماندگاری برای هردو دانشگاه داشته باشد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی،  با اشاره به حل اختلافات بین دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر سر املاک و ساختمان ها گفت: خوشبختانه اختلاف چندین ساله بین دو دانشگاه بر سر تملک املاک و مستغلات که نتیجه تفکیک دو دانشگاه در دهه شصت بود، با همدلی و همراهی جناب اقای دکتر زالی و همکاران محترم ایشان، حل و فصل شد که امیدورام فتح بابی برای انجام طرح ها و  فعالیت های مشترک بیشتر باشد.

دکتر نصیری با برشمردن توان و ظرفیت دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: این دانشگاه با برخورداری از اعضای هیات علمی و متخصصان زبده در دانشکده‌هایی چون علوم تربیتی و روانشناسی، حقوق، معماری و شهرسازی، مهندسی برق  و کامپیوتر و پژوهشکده‌های لیزر و پلاسما و گیاهان و مواد اولیه دارویی در کشور سرامد است؛ فعالیت های علمی و پژوهشی صورت گرفته در حوزه های علوم انسانی و فنی و مهندسی و علوم پایه، بستر بسیار مناسبی را برای انجام طرح های مشترک بین رشته‌ای با دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی فراهم می‌آورد.

رئیس دانشگاه، با تاکید بر همکاری دوجانبه آموزشی، علمی و فرهنگی تاکید کرد: برای نخستین بار در کشور مجوز آموزش و آزمون زبان روسی توسط دانشگاه شهید بهشتی اخذ شده است، این مجوز گام موثری است تا با فراهم آمدن شرایط مناسب آموزش زبان روسی، از  خروج ارز از کشور جلوگیری شود و دو دانشگاه می توانند از این فرصت بهره مند شوند.

دکتر علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز با ابراز خرسندی از برگزاری نشست مشترک گفت: امروز اعضای خانواده شهید بهشتی در کنار یکدیگر هستند. البته سابقه  برگزاری نشست‌های مشترک بین هیات رئیسه دو دانشگاه به سالهای بسیاردور بازمی گردد. باید برگزاری این نشستها با تاکید بر هم افزایی و گفتمان جمعی مشترک تداوم یابد و تفکر مبتنی بر وفاق در تمام ارکان دو دانشگاه تسری یابد. انعقاد تفاهم نامه مشترک بین دو دانشگاه فرصتی برای نزدیکی و انجام پروژه های مشترک را فراهم می آورد.

دکتر زالی، با اشاره به برنامه‌های مشترک، بر ایجاد مرکز نوآوری سلامت مشترک بین دو دانشگاه تاکید کرد و خواستار ایجاد صندوق مشترک و بهره‌مندی از دستاوردهای کرونا بین دو دانشگاه و شکل‌گیری همکاری دو جانبه بین دو دانشگاه شد و گفت: راه‌انداری مرکز رشد سلامت الکترونیک می‌تواند راهکار موثری برای استفاده از تجارب ذی‌قیمت دانشگاه شهیدبهشتی باشد.

ایشان با تاکید بر توان و ظرفیت دانشگاه شهید بهشتی، بر انجام فعالیت‌های مشترک بین‌رشته ای در حوزه‌هایی همچون جغرافیای پزشکی، معماری بیمارستانی، علوم روانشناسی بالینی، ایجاد مرکز رشد تجهیزات پزشکی، فقه پزشکی، و طب سنتی تاکید کرد.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشکده‌های گیاهان ومواد اولیه دارویی و علوم و فناوری‌های پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی،  فعالیت های مشترک پژوهشی بین دانشکده طب سنتی و پژوهشکده گیاهان دارویی را ضروری عنوان کرد و افزود: این دو مرکز می‌توانند با انجام این فعالیت های مشترک در سطح ملی و بین المللی تبدیل به دو قطب صنعتی شوند. همچنین راه‌اندازی بانک ملی مغز با در اختیار داشتن نمونه‌های بالینی مختلف واستفاده از دانش فنی متخصصان دانشگاه شهیدبهشتی ضروری است.

دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی با تاکید برهم افزایی بیشتر دو دانشگاه در زمینه های مختلف پژوهشی، آموزشی، بین‌الملل و دانشجویی، انجام پروژه‌های پژوهشی مشترک را خواستار شد واجرای طرح ایده بازار مشترک را پیشنهاد داد.

دکتر حجت رسولی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی؛ با اشاره به پیشینه ارتباط بین دو دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طی سالهای اخیر  و بعد از تفکیک دانشگاه ملی به دو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شهید بهشتی، شاهد ارتباط این دو دانشگاه بودیم هرچند که با فراز وفرودهایی همراه بوده است. تجربه نشان داد زمانی که اراده قوی برای همکاری مشترک وجود داشته شاهد دستاوردهای موثری بودیم.

ایشان بر تعمیق ارتباطات و همکاری‌ها در سطح دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها و گروه‌های علمی را خواستار شد.

دکتر پرند، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه؛ با اشاره به تشکیل 18مرکز نوآوری در دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی گفت: این مراکز برای نخستین بار در ایران در دانشگاه شهید بهشتی با هدف اصلی ایجاد شبکه مویرگی برای شناسایی ایده‌های برتر اعضای هیات علمی و دانشجویان ایجاد شده است؛ ما آمادگی داریم با بهره‌گیری از این تجربه موفق، در ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه علوم پزشکی همکاری نماییم.

راه‌اندازی مرکز نوآوری سلامت، تاسیس صندوق هم‌سرمایه گذاری مشترک، راه اندازی شرکت دانشگاهی مشترک، اختصاص بخشی از سهمیه گرنت جوانه به اعضای هیات‌علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از جمله پیشنهادهای رئیس پارک علم و فناوری برای گسترش فعالیت‌ها بین دو دانشگاه بود.

دراین جلسه دکتر شکری معاون پژوهشی و فناوری  و دکتر اطاعت، معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع؛ دکتر واعظی، معاون فرهنگی و اجتماعی؛ دکتر فارسی، معاون دانشجویی و همچنین دکتر محمود خدادوست، معاون توسعه منابع؛ دکتر امام هادی معاون دانشجویی و فرهنگی؛ دکتر محمد مهدی صدوقی، معاون آموزشی  و دکتر بابک شریف کاشانی معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی راهکارهایی را برای تعمیق و گسترش تعاملات دوجانبه تشریح کردند.

در پایان این نشست مقرر شد کارگروهی متشکل  از مدیران حوزه ریاست و  معاونان پژوهشی و پشتیبانی دو دانشگاه برای پیگیری و اجرایی نمودن امور تشکیل شود.

 

افزودن نظرات