درباره پژوهشکده

معرفی و تاریخچه 

پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی، فعالیت خود را از بهمن‌ماه 1391 آغاز نموده‌است. ویژگی‌­های متمایز‌کننده این پژوهشکده، پوشش ابعاد مختلف میان‌رشته‌ای حوزه فضای مجازی از یک‌سو و از سوی دیگر موقعیت آن در دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان یکی از مهم­ترین دانشگاههای مادر در‌کشور می‌باشد.

چشم­‌انداز پژوهشکده
پژوهشکده‌ای میان‌رشته‌ای در تراز جهانی در حوزه فضای مجازی

ماموریت پژوهشکده 
انجام پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی و آموزش باکیفیتی جهانی در حوزه فضای مجازی به‌منظور تولید دانش و تربیت نیروی‌انسانی برای دستیابی به‌فضای مجازی امن، مدیریت شده، کارا (به‌جهت ساختارهای نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و محتوایی) مطابق با‌موازین و استانداردهای بین‌المللی است. این فعالیت‌ها با‌اولویت بومی‌سازی برای توسعه همه‌جانبه فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این فناوری در‌ارتقای علمی، دینی، فرهنگی و سطح زندگی مردم ایران انجام می‌شود.

گروه‌­های پژوهشی
به‌منظور پوشش ابعاد مختلف پژوهشی در حوزه فضای مجازی سه‌گروه پژوهشی در پژوهشکده تشکیل شده است.
  • گروه فناوری انتقال محتوا
  • گروه امنیت شبکه و رمز‌نگاری
  • گروه ابعاد انسانی فضای مجازی
اعضای هیات‌علمی تمام‌وقت پژوهشکده و اعضای هیات‌علمی علاقمند به حوزه فضای مجازی از دانشکده­‌های مختلف دانشگاه شهید بهشتی با‌همکاری با پژوهشکده به غنای فعالیت­‌های آموزش و پژوهشی آن کمک می‌نمایند. هم‌اکنون اعضای هیات‌علمی دانشکده­‌های علوم و مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، علوم ریاضی، مدیریت و حسابداری و روانشناسی و علوم‌تربیتی با پژوهشکده فضای‌مجازی همکاری می­‌کنند.
پژوهشکده فضای مجازی در‌حال حاضر در سه رشته کارشناسی‌ارشد مهندسی فناوری‌اطلاعات گرایش چندرسانه‌ای، کارشناسی‌ارشد مهندسی‌برق گرایش مخابرات امن و رمزنگاری و کارشناسی‌ارشد مهندسی صنایع گرایش سیستم­‌های اطلاعاتی از طریق کنکور سراسری دانشجو می­‌پذیرد.