صفحه اصلی
تشریح عملکرد معاونت پژوهشی در سال 1402
  • 12745 بازدید

تشریح عملکرد معاونت پژوهشی در سال 1402؛

 

راه‌اندازی کارگروه علم سنجی و نظام رتبه بندی/ رتبه اول تعداد آثار برتر در بین انتشارات دانشگاه های کشور

 

دکتر مهری حمیدی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، عملکرد این معاونت را در سال 1402 تشریح کرد و به مهم‌ترین فعالیت‌های این معاونت را برشمرد؛ وی  با اشاره به رشد مقالات در پایگاه های علمی، تعداد مقالات چاپ شده در سال 2023 در پایگاه اسکپوس را 2038 عنوان دانست که این رقم به نسبت سال قبل، %0.39 رشد داشته است. وی تعداد استنادات مقالات پایگاه اسکپوس را هم 3.397 عنوان اعلام کرد.

وی افزود: در بخش طرح های برون سازمانی با ارائه 151 طرح پژوهشی تا پایان اسفند1402، رشد %41 در 6 ماهه دوم سال داشته ایم. برای انجام این طرح ها 704 میلیارد ریال درآمدزایی داشته است.

راه‌اندازی کارگروه علم سنجی و نظام رتبه بندی

معاون پژوهشی درباره تلاش این معاونت برای ارتقای رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی گفت: کارگروه علم سنجی و نظام رتبه بندی با همین هدف تشکیل و به دنبال آن ساماندهی آمار پژوهشی و ارتقای سامانه علم سنجی انجام شد. قابل ذکر اینکه دانشگاه شهید بهشتی نیز در همه رتبه بندی‌های بین المللی حضور منظم داشته است.

رتبه اول تعداد آثار برتر در بین انتشارات دانشگاه های کشور

انتشارات دانشگاه شهید بهشتی در سال 1401، با 2 اثر برتر و در سال 1402، با 4 اثر برتر توانسته است از نظر تعداد آثار برتر رتبه نخست دانشگاه های کشور را از آن خود کند. این خبر را دکتر حمیدی عنوان کرد و درباره تعداد مجلات علمی چاپ شده در این بخش افزود: در سال 1401 تنها یک مجله، اما در سال 1402 تعداد 5 مجله در مجلات ISI چاپ شده است.

اختصاص 100 میلیارد ریال اعتبار خرید تجهیزات

وی در ادامه از حمایت های مالی برای خرید تجهیزات پژوهشی گفت و افزود: در سال 1402 جمعا صد میلیارد ریال برای خرید تجهیزات اعضای هیئت علمی جوان، تجهیز واحدهای مختلف پژوهشی از جمله آزمایشگاه مرکزی اختصاص و هزینه شده است. او همچنین از حمایت و اختصاص  170.229 میلیارد ریال اعتبار ویژه برای 475 درخواست اعضای هیئت علمی برای انجام امور پژوهشی استادان نیز خبر داد.

فراهم شدن 39 فرصت مطالعاتی و پسا دکتری در سال 1402

معاون پژوهشی دانشگاه با اعلام اینکه در سال 1402 تعداد 39 دوره پسادکتری و همچنین فرصت‌ مطالعاتی در دانشگاه فراهم شده است، گفت: این فرصت‌های مطالعاتی و دوره پسا دکتری با حمایت مرکز تعاملات بین‌المللی ریاست جمهوری، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، اعتبار ویژه استادان، سازمان های برون دانشگاهی، بنیاد ملی نخبگان، منابع شخصی استادان و صندوق حمایت از پژوهشگران صورت گرفته است.

دکتر حمیدی در ادامه به سایر هزینه های پژوهشی اشاره و افزود: دانشگاه شهید بهشتی در سال 1402در 24 کنفرانس خارجی که 16 کنفرانس از آنها بار مالی داشته است، شرکت کرده است. این معاونت همچنین 200 کد اخلاق پژوهش در علوم زیستی صادر و برای افزایش ضریب پایه تشویق مقالات و مجلات با کیفیت 332 میلیون تومان، همیار پژوهشی 3044 میلیون تومان و برای داوری پایان نامه ها و کتاب ها 800 میلیون تومان اعتبار اختصاص و هزینه کرده است.

آماده سازی 123 هزار کتاب الکترونیک در کتابخانه دانشگاه

عملکرد حوزه پژوهش در بخش کتابخانه دانشگاه پایان بخش صحبت های دکترحمیدی است که با توجه به تلاش شبانه روزی این بخش از مجموعه معاونت پژوهشی در خدمات رسانی به دانشجویان قابل تامل است. وی با برشمردن مجموعه فعالیت های این حوزه تصریح کرد: فهرست نویسی، رده بندی و آماده سازی کتب وقفی خسرو بهرون و احمد بیرشک و اضافه کردن آنها به مجموعه اصلی، افزایش فرصت مطالعاتی دانشجویان و بهبود آن به همراه مبلمان جدید مطالعه، راه اندازی SBU-ID در سامانه آذرسا برای فراخوانی خودکار اطلاعات دانشجویان از سیستم گلستان و پروفایل سازی، ورود اطلاعات طرح‌های پژوهشی در سامانه آذرسابرگزاری برنامه خدمات رسانی به دانشجوبان تا ساعت 12 در ایام امتحانات، راه‌اندازی دیوار وقف و اهداء بخشی از فعالیت‌ها برای ارتقای وضعیت کتابخانه دانشگاه است اما همه آنها نیست.

معاون پژوهشی دانشگاه در پایان سخنان خود تاکید کرد: ارتقای کتابخانه دیجیتال کتابخانه مرکزی و رساندن آن به 123 هزار کتاب الکترونیک، تدوین آئین نامه همانندجویی و ابلاغ آن به واحدها، برنامه دانلود کتاب های لاتین از پایگاههای رایگان یا اشتراکی و ارسال به استادان متقاضی، برنامه اسکن مجلات قدیمی (1357-1300) و ورود اطلاعات در سیستم آذرسا برای دسترسی پژوهشگران، برنامه کمک به دانشجوبان نابیتای دانشگاه برای انجام امتحانات درسی توسط همکاران کتابخانه مرکزی با مرکزیت بخش نابینایان کتابخانه، تدوین راهنماها، دستورالعمل‌ها و روش‌های دسترسی به اطلاعات به صورت متنی و ویدئویی برای کاربران و همچنین تدوین راهنمای جامع کتاب و نحوه کار با سیستم آذرسا برای کتابداران نیز به عنوان بخش دیگری از تغییرات در این حوزه است.

 

 

 

افزودن نظرات