صفحه اصلی
کنفرانس بین‌المللی فناوری‌های کوانتومی و کاربردها در صنعت برگزار می شود
  • 3998 بازدید

کنفرانس بین‌المللی فناوری‌های کوانتومی و کاربردها در صنعت، 8-9 خرداد 1403 با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی همراه با برگزاری کارگاه های تخصصی در دانشگاه شهید بهشتی  برگزار می‌شود.

دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کنفرانس بین‌المللی فناوری‌های کوانتومی و کاربردها در صنعت با اعلام خبر فوق افزود: کاربردهای استراتژیک فناوری‌های کوانتومی در حوزه‌های مختلف و همچنین توجه جوامع بین المللی به آن، مبین اهمیت ویژه این حوزه در جایگاه کشورها در عرصه بین‌المللی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در سال 1402 ضرورت پرداختن به علوم و فناوری‌های نوین از جمله فناوری‌های کوانتومی را به درستی خاطرنشان کردند؛ ایشان فرمودند: در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت نمی‌شود با همان ابزارهای چهل سال قبل کار کرد، باید ابزارها متناسب با زمان باشند. بنابراین، ضروری است که ما نیز بر اساس نیازها و اولویت‌های کشور عزیزمان ایران برنامه‌های بلند مدتی برای دستیابی به این فناوری‌ها را تدوین کنیم تا در آینده شاهد دستاوردهای بزرگ کشور در این حوزه باشیم. از آن جمله دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از مراکز پیشرو در حوزه فناوری‌های کوانتومی تاکنون موفق به داخلی سازی حسگرهای میدان مغناطیسی اتمی، آشکارسازهای تک فوتون و حسگرهای کوانتومی و بسیاری از زیرساخت‌های آزمایشگاهی لازم برای دستیابی به این فناوری شده است.

رئیس دانشگاه افزود: برای نیل به این هدف، لازم است که مدیران صنعتی و دانشگاهی کشور با همکاری نخبگان جوان و استادان گرانقدر و با تجربه دانشگاهی نقشه راه روشنی برای فناوری‌های کوانتومی ایران با توجه به نیازهای کشور تدوین کنند و موجبات همکاری و هماهنگی دانشگاه‌ها، صنایع و نخبگان ملی را به دور از روحیات انحصار طلبانه و فرد گرایی فراهم کنند. البته لازم به ذکر است که امروزه نیز این هدف تا حدودی محقق شده است و مراکز دانشگاهی و صنعتی متعددی در زمینه فناوری‌های کوانتومی فعالیت دارند، به طوری که شاهد داخلی‌سازی دستگاه‌های کوانتومی متعددی در حوزه ارتباطات امن کوانتومی، رمزنگاری کوانتومی و حسگرهای کوانتومی بوده‌ایم.

دکتر آقامیری از برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی فناوری‌های کوانتومی و کاربردها در صنعت خبر داد و افزود: مرکز فناوری‌های کوانتوم فوتونیک دانشگاه شهید بهشتی با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی فناوری‌های کوانتومی و کاربردها در صنعت در تاریخ 8 و 9 خردادماه 1403 نموده است که گام موثری در راستای ترویج و توسعه فناوری‌های کوانتومی در کشور بحساب می‌آید.

رئیس کنفرانس بین‌المللی فناوری‌های کوانتوم با اشاره به ویژگی‌های این کنفرانس گفت: لازم به ذکر است که بیش از 6 پژوهشگر بین المللی در این کنفرانس حضور دارند و ده‌ها مقاله علمی جهت ارائه در این کنفرانس ارسال شده است و کارگاه‌های متعدد در زمینه مدارات مجتمع نوری، تصویربرداری کوانتومی و رایانش کوانتومی به عنوان برنامه‌های جانبی در این کنفرانس برگزار خواهد شد که موجبات آشنایی دانشجویان و پژوهشگران با این حوزه را فراهم می‌نماید.

دکتر آقامیری با تشریح دستاوردهای فناوری های مبتنی بر کوانتوم اظهار داشت: برخی از دستاوردهای فناوری‌های کوانتومی در حوزه حسگری می‌توان به ساخت ساعت‌های اتمی و اپتیکی فوق دقیق اشاره کرد که بدون آن‌ها ناوبری و توسعه سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی (GPS) ممکن نبود. از دیگر دستاورهای این حوزه می‌توان به توسعه آشکارسازهای نوری تک فوتون اشاره کرد که از آن‌ها در تصویربرداری از راه دور با لیدار تک فوتون، تصویربرداری غیر مخرب زیستی، تصویر برداری غیر مستقیم و سامانه‌های توزیع کلید کوانتومی استفاده می‌شود.

ایشان افزود: حسگرهای اتمی میدان مغناطیسی نیز از دیگر حسگرهای کوانتومی است که از آن‌ها هم در کاربردهای زیستی (اندازه‌گیری میدان مغناطیسی قلب و مغز) و هم در ژئوفیزیک استفاده می‌شود. شتاب‌سنج‌ها و حسگرهای اینرسی اتمی نیز امروزه در ناوبری دریایی و ماهواره‌ای در حال استفاه هستند و قابلیت‌های منحصر به فردی مانند حسگری پیوسته و زمان طولانی دارند که توسط حسگرهای کلاسیکی به هیچ وجه ممکن نیست.

رئیس کنفرانس بین‌المللی فناوری‌های کوانتوم ادامه داد: علاوه بر کاربردهای مذکور، گیرنده‌های اتمیِ فوق حساس و پهن‌باندِ میدان‌های میکروویو مبتنی بر حالت‌های ریدبرگ اتم نوید توسعه‌های چشم‌گیری در رادارها و سامانه‌های مراقبتی را می‌دهند. رایانه‌های کوانتومی از مکانیک کوانتومی برای کنترل واحدهای اطلاعات کوانتومی، کویبیت (همتای بیت در رایانش کلاسیک)، بهره  می‌گیرند و از آن‌ها برای حل مسائل بهینه‌سازی، رمز گشایی، و شبیه‌سازی کوانتومی استفاده می‌شود. امروزه از رایانه کوانتومی شرکت پاسکال (Pasqal) برای کاربردهای اکتشاف دارو استفاده شده است و دستاوردهای قابل توجهی در این حوزه داشته است. در رمزنگاری کوانتومی، دستگاه‌های مولد اعداد تصادفی کوانتومی و سامانه‌های توزیع کلید کوانتومی به صورت تجاری توسعه یافته‌اند و ارتباط امن بین دو نقطه در فواصل طولانی از مرتبه چند صد کیلومتر را تضمین می‌کنند که اهمیت بسیار زیادی در حوزه تبادل اطلاعات مهم بین مراکز دولتی، بانکی و صنعتی حساس دارد.

 

خبر مرتبط:

کنفرانس بین المللی فناوری های کوانتومی برگزار می شود

افزودن نظرات