صفحه اصلی
سی امین جلسه مشترک هیئت‌ رئیسه دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد
  • 10508 بازدید

سی امین جلسه مشترک هیئت‌های رئیسه دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی، دوشنبه یازدهم دی‌ماه 1402 در تالار پروین اعتصامی مرکز همایش‌های بین‌المللی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه، دکتر سید محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی ضمن خیرمقدم، هدف از برگزاری این جلسه را مرور فعالیت‌های انجام شده و بررسی برنامه‌های مشترک آتی عنوان و اظهار امیدواری کرد برگزاری این جلسه نتایج موثر و مفیدی به همراه داشته باشد.

دکتر آقامیری با اشاره به برنامه و سند تحول دانشگاه، توجه ویژه به رشته‌های بین رشته‌ای را از اولویت‌های دانشگاه عنوان کرد و گفت: همکاری مشترک دو دانشگاه در حوزه رشته‌های بین رشته‌ای بسیار اثرگذار خواهد بود. درصد بالایی از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه شهید بهشتی ارتباط تنگاتنگی با حوزه پزشکی، بهداشت و سلامت دارند. پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی به صورت تخصصی در حوزه علوم اعصاب فعالیت می‌کند، همچنین پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی در کنار دانشکده داروسازی و طب سنتی فعالیت‌های موثری خواهد داشت.

راه‌اندازی مرکز تحقیقات مشترک

ایشان از تاسیس سه دانشکده جدید خبر داد و گفت: دانشکده خانواده، دانشکده سیاستگذاری عمومی و دانشکده علوم و فناوری راهبری برای ایجاد رشته‌های کاربردی راه‌اندازی می‌شوند. با توجه به توان علمی دو دانشگاه از هیئت رئیسه‌های محترم درخواست راه‌اندازی مرکز تحقیقات مشترک را دارم.

دکتر زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با قدردانی از تلاش‌های دکتر آقامیری در طول قریب به 4 دهه فعالیت برای همگرایی و حل مسائل و چالش‌های بین دو دانشگاه، اظهار داشت: حضور جناب آقای دکتر آقامیری در جایگاه ریاست دانشگاه شهید بهشتی فرصت بی‌بدیلی است که با عنایت به اشراف ایشان به حوزه سلامت و بهداشت باید از این فرصت بهره کافی را برد. بی‌تردید این جلسه می‌تواند سرفصل مبارکی برای شکل‌گیری مراودات همگرایانه دو دانشگاه باشد و بعد از این جلسه موارد مشترک در کارگروه‌های تخصصی بررسی و نتایج به صورت یک الگوی مشترک تدوین شود.

ایشان به اشاره به اهداف و ضرورت برگزاری این نشست تصریح کرد: در جلسه مشترک با حضور برخی از روسای دانشگاه‌ها و معاونان آموزشی وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و علوم و تحقیقات توافق شد، در بین دانشگاه‌های مستقر در شهر تهران دانشگاه‌های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی برای انجام فعالیت‌های مشترک در ارتباط با موضوعات و حوزه‌های بین رشته‌ای و تعاملات بین دانشگاهی به صورت آزمایشی فعالیت کنند، از این رو باید با عزم جدی این تکلیف ملی را پیگیری و اجرایی نماییم.

دکتر زالی، پیشنهاد تشکیل کارگروه‌های مشترک برای رشته‌های بین رشته‌ای را مطرح کرد  و افزود: پیش از این هم فعالیت‌های مشترکی بین دو دانشگاه صورت گرفته است که راه‌اندازی فلوشیپ حقوق پزشکی تجربه موفقی از کار مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی است.

پذیرش دانشجوی مشترک در دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی

ایشان افزود: پذیرش دانشجوی مشترک برنامه بلندپروازانه‌ای است که می‌توان به عنوان تکلیف ملی و به صورت آزمایشی در دستور کار قرار داد؛ این طرح برای نخستین بار در نظام آموزش عالی کشور در این دو دانشگاه قابل اجرا است. همچنین می‌توان برگزاری دوره‌های مشترک که منجر به صدور مدرک مشترک توسط دو دانشگاه می‌شود را اجرایی کرد.

ایشان با برشمردن زمینه‌های مشترک برای انجام فعالیت‌های علمی و آموزشی تصریح کرد: در حوزه تحقیقات وفناوری، ظرفیت‌های خوبی در دو دانشگاه در حوزه استارتاپ‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد. در  حوزه‌هایی چون لیزر و پلاسما، روانشناسی، بایوانفورماتیک،ماکروبیولوژی، هوش مصنوعی و غیره می‌توانیم مراکز رشد و  شرکت‌های دانش بنیان مشترک داشته باشیم.

دانشگاه شهید بهشتی در سال‌های اخیر ارتباط چابکی با بخش صنعت داشته و این تجربه ظرفیت بزرگی است که می‌تواند در دانشگاه علوم پزشکی بسیار راهگشا باشد. در حوزه طب ایرانی می‌توانیم با پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی طرح‌های مشترک موفقی را تعریف و اجرایی نماییم. با موافقت معاونت علمی ریاست جمهوری، طرح توسعه گیاهان دارویی به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سپرده شده است که در این بخش می‌توان از توان پژوهشکده گیاهان دارویی بهره‌مند شد.

در ادامه این نشست اعضای هیئت رئیسه دو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شهید بهشتی با بررسی حوزه‌های مشترک، پیشنهادات و نظرات خود را برای انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های دوجانبه مطرح کردند.

دکتر رحمتی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تاکید بر راه‌اندازی رشته‌های مشترک،  اقتصاد رفاه؛ ارزیابی‌های فناوری‌های سلامت؛ مدیریت و توسعه انسانی برای سلامت؛ مبانی اخلاقی سیاستگذاری سلامت، جامعه شناسی سلامت و مطالعات خانواده و توسعه انسانی را از جمله رشته‌هایی نام برد که در کارگروه مشترک می توان بررسی کرد.

دکتر سعیدی، معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، پیشنهاد تشکیل جلسات مشترک برای شناسایی موارد مشترک و پیگیری و عملیاتی نمودن توافق‌های آتی را مطرح و بر اولویت‌بندی زمینه‌های همکاری تاکید کرد.

دکتر حمیدی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه با اشاره به سابقه فعالیت‌های مشترک در گذشته، از تدوین تفاهم‌نامه جامعی برای انجام کارهای مشترک خبر داد و خواستار همکاری مشترک برای ارتقاء رتبه دو دانشگاه در رتبه‌بندی های بین‌المللی شد.

دکتر زرقی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی، پیشنهاد انجام طرح‌های مشترک در ذیل برنامه جوانی جمعیت، آزمایشگاه مشترک، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، رونمایی از محصولات مشترک در حوزه سلامت و معرفی شرکت های دانش بنیان علوم پزشکی به پارک علم و فناوری دانشگاه را مطرح کرد.

دکتر احمدی، معاون دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی با برشمردن برخی از مسائل و چالش‌های موجود در حوزه دانشجویی، با اشاره به تردد جمعیتی بالغ بر سی‌هزار دانشجو در محدوده جغرافیای دو دانشگاه، بر ضرورت تعامل موثر برای ارائه خدمات بهتر تاکید کرد و خواستار مساعدت برای بهره‌مندی دانشجویان از خدمات بیمارستان طالقانی و ارتباط موثرتر مرکز بهداشت و درمان شمیرانات با دانشگاه شهید بهشتی شد.

دکتر اسماعیلی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیشنهاد برگزاری برنامه‌ها به صورت مشترک را در برخی امور از جمله برای دانشجویان غیرایرانی داد.

دکتر ابطحی، قائم مقام رئیس دانشگاه و مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی به ظرفیت‌های دانشگاه شهیدبهشتی در حوزه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: دانشگاه شهید بهشتی از سوی وزارت علوم به‌عنوان مرجع همکاری‌‌های علمی با  کشور روسیه و آسیای میانه انتخاب شده است،  تنها دانشگاهی در کشور است که مجوز راه‌اندازی مرکز مشترک علمی و فناوری با روسیه و آسیای میانه را دارد و در اتحادیه بریکس به نمایندگی از دانشگاه‌های ایران حضور دارد.

راه‌اندازی مرکز تحقیقات مشترک، تشکیل کارگروه مشترک برای حوزه‌های مرتبط با جمعیت و خانواده، همکاری‌های مشترک در حوزه علوم اجتماعی، روانشناسی و مرکز مشاوره، مرکز تحقیقات پروتئین، پارک علم و فناوری، حوزه اقلیم و علوم زمین، آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی، حقوق سلامت و پزشکی، مهندسی پزشکی، شرکت‌های دانش بنیان و طراحی اپلیکیشن‌های مورد نیاز بخش سلامت و درمان، تسهیل‌گری تعاملات بین‌المللی با بهره‌گرفتن از ظرفیت‌های دو دانشگاه و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای کادر درمان از جمله مواردی مطرح  شده از سوی اعضای هیئت رئیسه دو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شهید بهشتی بود. همچنین در این نشست بر حل مسائل انرژی و آب و مشکلات محیطی ازجمله ترافیک منطقه تاکید شد.

گزارش تصویری نشست مشترک هیئت رئیسه دانشگاه‌های شهید بهشتی و علوم پزشکی

افزودن نظرات