صفحه اصلی
برای آموزش باید سرفصل های جدید تعریف نماییم
  • 127 بازدید

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: برای آموزش باید سرفصل های جدید تعریف نماییم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی، دکترسیدمحمودرضا اقامیری در شصت و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات عالی که با شعار «حکت، دانایی، آموزش نیازمحور و اشتغال‌آفرین» چهارشنبه 16 اسفند 1402 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با مطرح کردن این پرسش که چه نقشی برای دانشگاه ها متصور هستم و دانشگاه‌ها در جهان با چه نقشی تاسیس شدند؟  اظهار داشت: ارزیابی دانشگاه ها نشان می‌دهد دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی در جهان کم است و اکثر دانشگاه‌ها در بخش پایه و کارشناسی دانشجو تربیت می‌کنند و البته تحصیلات تکمیلی هم دارند. اولین مسئولیتی که دانشگاه‌ها برای خود متصور هستند تربیت نیروی انسانی است و ما معتقدیم تربیت نیروی‌انسانی در مقطع کارشناسی شکل می‌گیرد.

رئیس دانشگاه ادامه داد: در کنار آموزش بحث پژوهش، فناوری و نوآوری پیش می آید تا اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم. شاید تا سی سال قبل دانشگاه‌ها این نقش را خوب ایفا می‌کردند ولی بعد از آن با مظرح شدن پژوهش و کارآفرینی که البته لازم بود، مسیر دانشگاه‌ها گاها تغییر کرد و به تدریج از اصل مسئولیت دانشگاه‌ها که تربیت نیروی انسانی است، غافل شدیم.

دکتراقامیری با تاکید بر لزوم تعریف سرفصل های جدید در حوزه آموزش تصریح کرد: در آموزش، دچار زنده بودن هستیم، فرآیندها و امور انجام می‌شود اما زندگی نمی‌کنیم و دچار روزمرگی و رخوت هستیم.  امیدوارم دانشگاه‌ها آموزش را جدی بگیرند. نباید ازحوزه مهم آموزش غافل‌شد. معتقدم اگر استادی در دوره کارشناسی درس گرفت باید ضریب بدهیم.

اصرار داریم چند دانشجوی دکتری بگیریم و از دانشجویان کارشناسی غافل شدیم. از آزمایشگاه‌های آموزشی غافل شدیم و بر آزمایشگاه‌های تحقیقاتی متمرکز شدیم. باید تغییر رویه داد. باید بحث آموزش را جدی بگیریم زیرا به نظر می‌رسد در این حوزه دچار رخوت شده ایم.

۷۰ درصد سند آمایش آموزش عالی اجرایی شده است

دکتر قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گزارشی از  اقدامات دو سال اخیر این معاونت، با اشاره به اجرایی شدن سند آمایش گفت: برای نخستین بار می‌توانیم اذعان کنیم که بیش از  ۷۰ درصد ماده‌های سند آمایش آموزش عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

وی با برشمردن سرفصلهای مطروحه در شصت و دومین نشست معاونان آموزش عالی گفت: گسترش هدفمند و آمایش آموزش عالی، محتوای رشته های تحصیلی، بهره‌وری و نظام جدید سنجش و پذیرش، شاگردپروری، ارتقای توان مهارتی و اشتغال‌پذیری دانشجویان و گذر به دانشگاه حکمت بنیان، ۶ حوزه اصلی برنامه‌های این نشست یک روزه هستند که در کارگروه های تخصصی بررسی خواهند شد.

دکتر عموعابدینی با تشریح مواد سند آمایش آموزش عالی به اقدامات انجام شده و در دست اجرا اشاره کرد و  گفت: در ماده 1 و 2 مدیریت استانی آموزش عالی؛ کارگروه مدیریت استانی آموزش عالی تشکیل شد همچنین تصمیم‌سازی استانی به کارگروه های مدیریت استانی آموزش عالی واگذار شد. در ماده 6 طرح جامع نظام سنجش و پذیرش هم آیین نامه پذیرش استاد محور ابلاغ شد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در محتوای رشته‌های تحصیلی اظهار داشت: در دو سال اخیر 902 برنامه درسی تدوین و بازنگری شد. همچنین نظام جامع کشاورزی و منابع طبیعی و نظام جامع فنی و مهندسی تدوین شد. آیین نامه تدوین و بازنگری برنامه های درسی در شهریور 1402مبنتی بر خاستگاه تمدنی و ارتقاء توان مهارتی و اشتغال پذیری ابلاغ شد.

وی در خصوص برنامه‌های انجام شده در نظام جدید سنجش و پذیرش، از رشد 59.8 درصدی پذیرش استعدادهای درخشان در مقطع دکتری تخصصی ار ابتدای دولت سیزدهم خبر داد و افزود: در همین مدت شاهد رشد 30 درصدی پذیرش استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد بودیم. همچنین آیین‌نامه پذیرش استادمحور استعدادهای درخشان مبتنی بر حل نیازهای کشور برای اولین بار در نظام آموزش عالی کشور الاغ شد.  

وی با اشاره به اولویت‌های این معاونت مبنی بر شاگردپروری، ارتقای توان مهارتی و توسعه اشتغال پذیری، گفت: گسترش انواع دروس مهارتی نیز اولویت ما بوده است. در این راستا آیین نامه بسته درسی مهارتی- اشتغال پذیری در شورای عالی اشتغال تهیه شده و در دو ماه آینده ابلاغ می شود.

اخبار مرتبط:

درگاه پذیرش استادمحور رونمایی شد

پژوهانه ویژه به دانشمندان یک درصد اختصاص می‌یابد

گزارش تصویری شصت و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات عالی

افزودن نظرات