صفحه اصلی
ایرانیان در عین تعصب به دین شان، از دیرباز زندگی با دیگر ادیان را در چارچوب پذیرفته اند
  • 16729 بازدید

بمناسبت میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و آغاز سال نو میلادی ویژه برنامه‌ای در فضایی صمیمی با حضور دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ آرا شاوردیان، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی؛ کشیش گریگوریس نرسسیانس، مشاور مذهبی شورای خلیفه‌گری ارامنه؛ استادان و اعضای هیئت علمی و دانشجویان مسیحی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در ابتدا دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی ضمن تبریک آغاز سال نو میلادی، همزمانی ولادت حضرت مسیح با ولادت حضرت زهرا(س) را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد؛ سال پیش‌رو پر از برکت، صلح و آرامش برای جامعه بشری باشد. وی همچنین برای همکاران مسیحی، ارامنه و آشوری و همه کسانی که پیرو حضرت مسیح(ع)  هستند، آرزوی موفقیت کرد.

رئیس دانشگاه خوشرفتاری، ملایمت، ملاطفت و آرامش بخشی را درس مشترک حضرت مسیح(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) عنوان و افزود: حضرت مسیح(ع) به رحمت و مودت در برخورد با دیگران مشهور و حضرت فاطمه (س) نیز تاکیدش بر آیه« الجار ثم الدار» یعنی اول همسایه بعد خود بوده است و این نشان از اهمیت همراهی، هم‌نشینی و دوستی در ادیان الهی دارد.

دکتر آقامیری تولد حضرت مسیح و آغاز سال نو را بهانه‌ای برای بودن در کنار هموطنانی دانست که مسلمانان و شیعیان در ایران آنها را دوست داشته و برای ایشان احترام زیادی قائل هستند. وی تصریح کرد: ایرانیان نسبت به دین شان متعصب اند، با این حال اما از گروه‌های روشنفکر دینی هستند که همیشه زندگی با دیگران را در چارچوب پذیرفته اند.

رئیس دانشگاه با اشاره به ضرورت و اهمیت پیشرفت علم افزود: اگر دشمنان تهدید می کنند ولی کاری نمی توانند بکنند به خاطر این است که شما اندیشمندان و دانشجویان بر مرکب اصلی خود سوار هستید. امروزه علارغم تحریم رتبه 15 علم را در جهان داریم.

در ادامه، آرا شاوردیان؛ نماینده مجلس شورای اسلامی، میلاد عیسی مسیح(ع) و آغاز سال 2024 را به همه مسیحیان به ویژه جامعه ارامنه تبریک گفت و افزود: این مناسبت امسال با چهارمین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی که شخصی بسیار بزرگ و قابل احترام برای ما مسیحیان است، همزمان شده است. کسی که با همان نگرش در سوریه در کنار همرزمانش از جامعه مسیحی سوری حمایت کرد.

شاوردیان افزود: سال 2023 را در حالی با بحران غزه به پایان رسانده و سال 2024 را با شهادت سید رضی موسوی آغاز کردیم که مسلمان و مسیحی به دست رژیم جعلی و کودک کش، قتل عام و کلیسا و بیمارستان ها نابود شدند؛ بیش از 22 هزار نفر کشته شدند که قریب به 15 هزار نفر از آنها کودکان و زنان بودند.

وی ابراز امیدواری کرد که امسال سال پربرکتی برای کشور باشد تا با امنیت و آرامش در منطقه بتوان در راه استقلال کشور تلاش کرد.

شاوردیان با بیان اینکه ارامنه و اقلیت‌های دینی همیشه خودشان را جزوی از ایران، اول ایرانی و بعد اقلیت ارمنی می‌دانند تصریح کرد: گواه این سخن همراهی آنها با انقلاب در همه لحظات از جمله در دوران 8 سال جنگ تحمیلی بود که تلاش کردند یک وجب از خاک کشور به دست دشمنان نیفتد.

این نماینده مجلس، رمز پیروزی و پیشرفت کشور را وحدت میان میان همه اقوام و مذاهب دانست و افزود: اگر قرار باشد دشمنان نظام، تفرقه‌ای بیندازند ما اجازه نمی دهیم چون رمز ما وحدت است و به لطف همین است که توانسته ایم در کنار هم همزیستی مسالمت‌آمیز و ملاطفت‌آمیزی داشته باشیم.

کشیش گریگوریس نرسسیانس، مشاور مذهبی شورای خلیفه‌گری ارامنه نیز در این مراسم ضمن انتقال پیام درود و سلام اسقف اعظم و تبریک آغاز سال نو میلادی و آرزوی صلحی واقعی برای جهان، به تولد حضرت مسیح اشاره کرد و افزود: زمانی که عیسی مسیح در شهر بیت لحم متولد شد، فرشتگان آسمان نوید تولد عیسی مسیح(ع) را به چوپانانی دادند که گوسفندان را به چرا برده بودند و گفتند در شهر بیت لحم برای شما منجی متولد شد. او را در نزد مادرش مریم در قنداقه خواهید دید و آنان رفتند و خبر خوش را برای دیگران بردند که عیسی مسیح به عنوان خدای سلامتی و صلح به دنیا آمد و به همین علت بود که فرشتگان سرود خواندند و گفتند خداوند را در اعلی اعلیین جلال باد و در میان انسانها رضامندی و صلح در زمین برقرار باد.

وی به جنگ غزه اشاره و افزود: متاسفانه در همان مکانی که مسیح(ع) متولد شد صلح واقعی وجود ندارد. به قول انجیل تمام آنهایی که عیسی مسیح را مصلوب کردند امروز این کار را ادامه می‌دهند. شاهد بمباران بیمارستان‌ها و کلیساها هستیم.

این کشیش مسیحی گفت: در سرزمین مقدس ایران همه مانند برادر و خواهر در کنار هم زندگی و آرامش و صلحی که مسیحت در مورد آن صحبت می‌کند، وجود دارد. به طور آزادانه تمام مراسم های مذهبی را انجام و اگر در سرزمین عزیزمان ایران مشکلی پیش آید دست در دست هم از سرزمین خود حمایت می کنیم.

او این همزیستی را برکتی الهی دانست و افزود: عیسی مسیح در مورد محبت صحبت می‌کند و می‌گوید هیچ چیز بالاتر از این نیست که کسی جانش را برای دوستش بدهد. در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی شاهد این واقعیت بودیم و شهیدان مانند مسیح چون دانه‌ای در زمین کاشته شدند تا ما استقلال، آزادی، پیشرفت و توسعه را درو کنیم.

در ادامه این نشست، دکتر شهبازیان عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: در یک نگاه واقع بینانه صلح نتیجه توازن قدرت است. ما معتقدیم در کشور صلح داریم چون آنقدر قدرتمند هستیم که صلح را تحمیل کنیم. وی با اشاره به اینکه هر جا توازن سخت افزاری وجود نداشته باشد، جنگ تحمیل شود، به اهمیت سخت‌افزار در کشورهای جهان سوم اشاره و افزود: در ایران خوشبختانه در 30 سال اخیر به خاطر تاکید مقام معظم رهبری بر علم و تکنولوژی این درک به وجود آمد که برای ایدئولوژی باید سخت افزاری داشته باشیم تا ما را بیمه کند و کمابیش بوجود آمد. اگرچه بیشتر باید توسعه یابد که رمز بقای ما و صلح است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: آنچه غرب را جدا می‌کند نه ایدئولوژی بلکه قدرت سخت‌افزار است و وقتی کشورهای جهان سوم این قدرت را داشته باشند توازنی حاصل و جهان سومی وجود نخواهد داشت. شهبازیان مسئولیت این کار را بر عهده دانشگاه به عنوان سربازان واقعی دانست و افزود: جنگ واقعی در جایی نیست بلکه در مغزهایی است که ساخته می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی، معاون دفتر نهاد نمایندگی رهبری دردانشگاه نیز ضمن بیان دو تعبیر از حضرت مسیح در قرآن افزود: در قرآن کریم هیچ گاه اسم حضرت عیسی(ع) بدون حضرت مریم(س) نیامده و هر جا حضرت عیسی معرفی شده با نام عیسی‌بن‌مریم آمده و این نشانه احترام بسیار زیاد خداوند به حضرت مریم(س) است. همچنین خداوند حضرت مسیح را به نام روح خودش یعنی روح الله آورده یا تعبیر روح‌القدس را بکار برده است.

وی گفت: این نشان می‌دهد که روح پاکیزه به چه میران می‌تواند سرمنشا تعالی روح انسان باشد. اگر کسی سیره و سبک زندگی حضرت عیسی را داشته باشد می‌تواند به درجات کمال و عالیه که برای هر انسانی مقدر هست دست یابد و این نیازمند مطالعه خوب تاریخ زندگی حضرت عیسی است تا رفتار منش و کردار او را با مردم ببینیم.

در ادامه این ویژه برنامه، استادان و دانشجویان مسیحی دانشگاه از جمله استادان و دانشجویانی از کشور چین و روسیه، با قدردانی و ابراز رضایت از حضور خود در دانشگاه شهید بهشتی، نقطه نظرات خود را با ریاست دانشگاه در مسائل مختلف میان گذاشتند. عکس یادگاری و تقدیم هدایا پایان بخش این جشن بود.

 

گزارش تصویری دیدار رئیس دانشگاه شهید بهشتی با دانشجویان و استادان مسیحی

افزودن نظرات