صفحه اصلی
اعلام آمادگی کامل دانشگاه برای انجام پروژه‌های علمی تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های دنیا به ویژه کشورهای همسایه
  • 23035 بازدید

هیئت بلندپایه ازبکی با حضور در دانشگاه شهید بهشتی با دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه دیدار و از پژوهشکده لیزر و پلاسما بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مقامات بلند پایه دانشگاه‌های دولتی بخارا، دولتی کارشی، دولتی تِرمز و دولتی اورگنژ روز شنبه 16 دی 1402 با دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

در ابتدای این نشست دکتر ابطحی، قائم مقام رئیس دانشگاه در امور بین‌الملل و مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی در سخنانی با عرض خیرمقدم و خوشامدگویی، توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه شهید بهشتی را معرفی کرد و توضیحاتی در خصوص رشته‌های دانشگاه ارائه داد.

دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با ابراز خرسندی از حضور و پیش‌قدمی ازبکستان برای تعامل و همکاری‌های مشترک علمی گفت: اگر چه با همه دانشگاه‌های جهان همکاری می‌کنیم اما بر همکاری با کشورهای همسایه تاکید داریم چرا که با هم فرهنگ و احساسات مشترک داریم.

دکتر آقامیری با بیان اینکه دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه‌های جامع کشور است، افزود: به چندعلت به‌طور ویژه در بخش صنعت می‌توانیم با دانشگاه‌های ازبکستان همکاری کنیم؛ دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه معین صنعت، معدن و تجارت ایران است و پروژه‌های این وزارتخانه از طریق دانشگاه شهید بهشتی عملیاتی می‌شوند و پردیس شهید عباسپور نیز به‌صورت تخصصی در صنعت آب و برق ایران فعال است؛ همچنین دانشگاه شهید بهشتی تنها دانشگاه منطقه است که دانشکده مهندسی هسته‌ای دارد و برای همکاری در زمینه‌های کاربرد صلح‌آمیز هسته‌ای، تولید رادیو ایزوتوپ، داروها و کاربرد آن در پزشکی، صنعت و کشاورزی آمادگی کامل دارد. این دانشگاه همچنین در حوزه فناوری‌های پزشکی و مهندسی پزشکی جایگاه علمی ویژه‌ای دارد.

انجام پروژه های مشترک علمی تحقیقاتی، برگزاری دوره های مشترک با تایید دو کشور، اعزام و قبول دانشجو، رفت و آمد استادان از جمله حوزه‌های مشترک همکاری بود که دکتر آقامیری به آنها پرداخت.

مرکز بزرگ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه شهید بهشتی هم از جمله موارد مورد اشاره در سخنان رئیس دانشگاه بود؛ ایشان بر آمادگی این مرکز برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین‌الملل تاکید کرد و افزود:‌ در هر نیمسال تعداد قابل توجهی از دانشجویان خارجی که در ایران تحصیل می‌کنند در این مرکز زبان فارسی را می آموزند. این مرکز کتاب‌های ویژه‌ای برای آموزش زبان فارسی تدوین و منتشر کرده است و دوره‌های دو تا سه ماهه برای کارآموزی برگزار می‌کند تا زبان فارسی در محیطی عملی آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه در زمینه‌های علوم‌انسانی از جمله حقوق، علوم تربیتی، اقتصاد و همچنین معماری جزو دانشگاه‌های اول و مرجع کشور هستیم بر آمادگی دانشگاه شهید بهشتی با دانشگاه‌های کشور ازبکستان برای فعالیت مشترک تاکید کرد.

دکتر تاشکولوف عبدالغدیر حمیدویچ، رئیس دانشگاه دولتی تِرمز ضمن قدردانی از میهمان‌نوازی ایرانیان و خرسندی از حضور در ایران، پیشرفت‌های کشورمان در زمینه‌های علمی را بسیار چشمگیر توصیف کرد و افزود:‌ ما ضرب‌المثلی داریم که هزار بار شنیدن برابر یکبار دیدن نمی‌شود و امروز درباره ایران و پیشرفت امروز ایران مطمئن شدیم.

دکتر رسول اف افزود: در سال‌های اخیر در بخش آموزش عالی ازبکستان اصلاحات زیادی اتفاق افتاده است. تعداد دانشگاه‌ها سه برابر و تعداد دانشجویان چهار برابر افزایش یافته است و به همین دلیل آموزش عالی ازبکستان به همکاری با دانشگاه شهید بهشتی در همه رشته‌ها به ویژه رشته‎‌های مهندسی، پزشکی، شیمی، فیزیک نیاز دارد.

مبادله دانشجویان، تحصیل استادان ازبک در دوره های دکتری در دانشگاه شهید بهشتی، مشارکت در چاپ مقالات مشترک در مجلات بین‌المللی از جمله حوزه‌هایی بود که رئیس دانشگاه دولتی تِرمز بر آنها تاکید کرد و گفت:‌ دانشگاه شهید بهشتی جایگاه خاصی در بین دانشگاه‌های دنیا دارد و با فراهم کردن زمینه‌های تعامل سایر دانشگاه‌های ازبکستان نیز از منفعت این همکاری بهره‌مند خواهند شد.

وی در پایان با دعوت از دکتر آقامیری برای حضور در جشن 80 سالگی دانشگاه ترمز در ازبکستان افزود:‌ با آنکه در زمستان قرار داریم اما در ایران آنقدر گرمی دیده‌ایم که این ملاقات صرفا گام اول است و همکاری‌های ما با دانشگاه شهید بهشتی تداوم خواهد داشت.

بکپولاتوف الهام رستم اویچ معاون تحقیقات و نوآوری دانشگاه کارشی؛ با اشاره به پیشرفت‌های دانشگاه کارشی در رشته‌های فیزیک، شیمی و کشاورزی خواستار همکاری در این حوزه ها شد  و در از روسای دانشگاه و استادان دانشگاه شهید بهشتی برای بازدید از دانشگاه کارشی دعوت کرد

در انتهای نشست، تفاهم نامه‌های مشترک علمی – پژوهشی با دانشگاه تِرمز ، اورگنژ و کارشی توسط جناب دکتر آقامیری و دکتر ابطحی امضاء شد

 پس از این دیدار، هیئت ازبکی با حضور دز پژوهشکده لیزر و پلاسما از آزمایشگاه های آن بازدید کردند.

 

گزارش تصویری نشست حضور هیئت ازبکی در دانشگه شهید بهشتی

افزودن نظرات