صفحه اصلی
از سردیس رسول غمزاتوف، شاعر مسلمان روس رونمایی شد
  • 13999 بازدید

طی مراسمی از سردیس رسول غمزاتوف (حمزه‌اوف) شاعر ملی جمهوری مسلمان‌نشین داغستان روسیه با حضور رئیس دانشگاه دولتی داغستان و رایزن علمی سفارت روسیه در ایران، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی رونمایی شد.

این سردیس با حضور دکتر سید محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ دکتر مرتاض علی رابادانف، رئیس دانشگاه دولتی داغستان و ایگور دمکین، رایزن علمی سفارت روسیه در ایران رونمایی شد.

پس از رونمایی از سردیس، جلسه مشترکی در تالار ناصر خسرو دانشکده ادبیات  با حضور مهمانان و اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی تشکیل شد. در ابتدای این نشست دکتر ابطحی، قائم مقام رئیس دانشگاه و مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی با عرض خیرمقدم، شرح مختصری از زندگینامه این شاعر ارائه کرد.

دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه در سخنانی با معرفی دانشگاه، به حسن شهرت دانشگاه شهید بهشتی در سطح جهانی در حوزه‌های آموزش، پژوهش و فناوری اشاره کرد. ایشان بر ضرورت تحکیم روابط فرهنگی بین دو ملت به ویژه جمهوری داغستان تاکید کرد و افزود: روابط اداری، دیپلماتیک و سیاسی در جهان آسیب‌پذیرند اما روابط فرهنگی، رابطه‌ای پایدار هستند. ما از روح بلند شعرا وام می‌گیریم تا بتوانیم روابط فرهنگی بین انسان‌ها و ملت‌ها را گسترش دهیم.

در ادامه دکتر مرتاض علی رابادانف، رئیس دانشگاه ملی داغستان از حضور در جمع دانشگاه شهید بهشتی ابراز خرسندی کرد و با توجه به سابقه دانشگاه داغستان و گسترش روابط بین المللی در چهارچوب مجمع بین المللی دانشگاه­های دریای خزر و برگزاری بیست و پنجمین مجمع عمومی دانشگاه­های دریای خزر در دانشگاه داغستان،  به گسترش روابط با ایران و به ویژه با دانشگاه شهید بهشتی اظهار تمایل کرد.

ایشان ضمن تاکید بر فعالیت مرکز ایران­شناسی در دانشگاه داغستان با سابقه بیش از 20 سال و اشتراکات زیاد مردم ایران و جمهوری داغستان و همچنین نصب سردیس حافظ در دانشگاه داغستان، برای همکاری‌های مشترک با گروه زبان روسی دانشگاه شهید بهشتی، همچنین تاسیس مرکز زبان روسی، تبادل استاد و دانشجو، همکاری های علمی، پژوهشی و آموزشی اعلام آمادگی نمود.

سپس خانم صالحات غمزاتوف فرزند رسول غمزاتوف، شاعر داغستان  از برگزاری مراسم یاد بود برای ایشان تشکر و بر اشتراکات و نزدیکی فرهنگی مردم ایران و داغستان تاکید کرد. ایشان مجموعه عکس و تصاویر رسول غمزاتوف را به رئیس دانشگاه شهید بهشتی اهدا کرد.

در ادامه محمد صالحی، دانش آموخته رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی نقاشی خود را که با الهام از اشعار این شاعر ترسیم نموده را  به فرزند این شاعر داغستانی تقدیم کرد.

 در بخش دیگری از این نشست احسان سپهر، در خصوص پروژه سینمایی ساخت انیمیشن رسول غمزاتوف توضیح داد. دکتر افراخته، دیگر سخنران این نشست درباره فعالیت­‌های فرهنگی ایرانیان در داغستان توضیحات مبسوطی  ارائه کرد.

 در ادامه جمعی از دانش‌آموزان مدرسه روسی، اشعاری از این شاعر مسلمان را برای حاضران قرائت کردند.

 در انتها تفاهم نامه‌ای در زمینه همکاری‌های علمی مشترک بین دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه ملی داغستان امضاء شد.

لازم به ذکر است از سوی ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، سال 2023 مصادف با یکصدمین سال تولد غمزاتف برای بزرگداشت و شناخت بیشتر وی به عنوان «سال رسول غمزاتف» نامگذاری شده است.

در این مراسم علیمراد حاجی اف معاون پژوهشی و عضو شورای نخبگان جوان ریاست جمهوری روسیه، دکتر نوری محمدزاده دانشیار گروه شرق شناسی و رئیس مرکز ایران شناسی دانشگاه دولتی داغستان، دکتر مراد احمدوف سردبیر مجله ادبی جمهوری «ادبی داغستان» و محقق موزه ادبی رسول غمزاتوف در ماخاچکالا، خانم صالحات  غمزاتوف  فرزندرسول غمزاتف، مدیر موزه هنر غمزاتف داغستان و رئیس صندوق بین منطقه‌ای رسول غمزاتف برای حمایت از فرهنگ، دکتر واعظی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر عنانی معاون پژوهشی دانشکده  و دکتر  شیخی مدیر گروه زبان روسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی حضور داشتند.

 

گزارش تصویری رونمایی از سردیس شاعر مسلمان روس 

افزودن نظرات