یادداشت دکتر طبیبیان به مناسبت روز فناوری اطلاعات

8796 بازدید

 

دکتر شیما طبیبیان، عضو هیئت علمی پژوهشکده فضای مجازی به مناسبت 22 تیر، روز فناوری اطلاعات یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

 

به نام خدا

 

 

فناوری اطلاعات طبق تعریف ارائه شده توسط انجمن فناوری اطلاعات آمریکا، به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سامانه‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، به‌ویژه برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رایانه پرداخته و شامل همه ابزارها و روش‌هایی است که اطلاعات را دریافت، ذخیره، پردازش، مبادله و استفاده می‌کنند.

علم فناوری اطلاعات امروزه در حال گسترش بوده و جایگاه ویژه‌ای در امور روزمره انسان‌ها دارد. از جمله زمینه‌های کاربردهای فناوری اطلاعات می‌توان به تجارت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، دولت‌های الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و کتابخانه‌های الکترونیکی اشاره کرد. بدیهی است که با توجه گستردگی دامنه کاربردهای فناوری اطلاعات، همه ما در زندگی روزانه خود به نوعی از قابلیت‌های این علم بهره‌مند می‌شویم. روز 22ام تیرماه، مصادف با سال‌روز ولادت محمد بن موسی خوارزمی، به عنوان روز "فناوری اطلاعات" نامگذاری شده است.

ابوجعفر محمد بن موسی خوارزمی (۸۵۰-۷۸۰م)(۱۸۵–۲۳۳ ق) ریاضیدان، ستاره‌شناس، جغرافیدان، فیلسوف، مورخ و همه‌چیزدان ایرانی در دوران خلیفه منصور عباسی و خلیفه مهدی عباسی بود. شهرت وی در ریاضیات، به‌ویژه جبر است. جرج سارتن، در کتاب "مقدمه‌ای بر تاریخ علم" نیمه اول قرن نهم میلادی را "عصر خوارزمی" می‌نامد. عددنویسی و حساب خوارزمی حدود چهار قرن بعد از او توسط فیبوناچی به اروپا معرفی شد و معمول شدن آن در اروپا تا قرن ۱۶ میلادی یعنی هفت قرن بعد از خوارزمی طول کشید.

بی‌مناسبت نیست که روز ولادت این دانشمند بزرگ که نظریه‌‌ا و تحقیقات علمی‌اش تا قرن‌ها پس از وفات وی استفاده جهانی داشته و دارد، به عنوان روز "فناوری اطلاعات" نامگذاری شود.

 

 

 

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: